• Login
  • جدیدترین نوشته ها
  • تصاویر ارسالی
    Untitled-1
  • آخرین نظرات
  • بازدید سایت
  • موضوع : توریسم تاریخ : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ شماره خبر : 1974

    توریسم روستایی و توسعه پایدار روستا

    به بهانه ۱۵ مهرماه روز ملی روستا به قلم: حسن پیشوایی، عضو انجمن توسعه­یاران زناسوج روستا به عنوان یک مکان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، زیستگاه جماعتی از مردم در خارج از محدوده شهرهاست که دارای هویت تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی مخصوص به خود می­باشد. برخورداری بافت و معماری روستایی از زیبایی اکولوژیکی، استفاده از مصالح […]

    به بهانه ۱۵ مهرماه روز ملی روستا

    به قلم: حسن پیشوایی، عضو انجمن توسعه­یاران زناسوج

    photo_۲۰۱۶-۰۱-۱۱_۰۸-۵۴-۵۰

    روستا به عنوان یک مکان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، زیستگاه جماعتی از مردم در خارج از محدوده شهرهاست که دارای هویت تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی مخصوص به خود می­باشد.

    برخورداری بافت و معماری روستایی از زیبایی اکولوژیکی، استفاده از مصالح بومی، هماهنگی با شرایط محیطی در استقرار بافت و ساخت و ساز مسکن، قرار گرفتن روستاها در بستر طبیعی و برخورداری از مناظر و چشم اندازهای طبیعی، مهمترین امتیازهای روستا محسوب می­شود. این خاصیتهای محلی و جاذبه های سنتی، زمینه مورد علاقه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی محسوب می­گردد.

     

    گردشگری

    توریسم واژه­ای فرانسوی و از ریشه تور است. تور در زبان فرانسه معنای پیمودن و گردش کردن است که معنای فارسی آن گردشگری می باشد. گردشگری، پدیده ای است کهن که در جوامع انسانی وجود داشته و طی مراحل مختلف تاریخی، به موضع اقتصادی، اجتماعی و صنعتی کنونی رسیده است.

    گردشگری در نیمه دوم قرن ۱۸ میلادی با گسترش شهرنشینی، ارتقاء وسایل حمل و نقل، گسترش خطوط راه آهن، توسعه خطوط هوایی از سال ۱۳۴۵ به بعد، تغییرات اجتماعی، افزایش طبقه میانی اجتماع و اوقات فراغت بیشتر، توسعه یافت. سیر و سیاحت در ایران از دیرباز رونق داشته است. آمد و شد خاورشناسان، وجود کاروانسراها، چاپارخانه های قدیمی و راههای گسترده در دوره هخامنشیان دلیلی بر این مدعاست.

     

     گردشگری ( توریسم ) روستایی

    کمیسیون جامعه اروپا در سال ۱۹۸۶، توریسم روستایی را اینطور تعریف می­کند: توریسم روستایی تنها شامل گردشگری کشاورزی نیست، بلکه همه فعالیتهای گردشگری در مناطق روستایی را شامل می­شود. توریسم روستایی یک اصطلاح جامعی است که در بر دارنده مفاهیم گوناگونی مانند گردشگری در طبیعت ( اکوتوریسم )، گردشگری کشاورزی ( اگرو توریسم )، گردشگری تاریخی، فرهنگی، هنری و … می­باشد. به دلیل اشکال متعدد و متنوع، ارائه تعریفی جامع و کامل از آن دشوار است. بخش عمده ای از صنعت توریسم را گردشگری روستایی تشکیل می­دهد که سهم عمده ای در اقتصاد مناطق روستایی دارد و منبع مهمی برای اشتغال نیروی غیر ماهر و کسانی که کارهای پاره وقت را ترجیح می دهند، به ویژه زنان و مهاجران فقیر روستایی می باشد که می تواند به طور قابل توجهی به توانمند سازی زنان و کاهش فقر آنها کمک کند. این اشتغال می تواند در بخشهای مرتبط با گردشگری مانند: صنایع دستی، خدمات اقامتی و رفاهی و کشاورزی انجام شود.

     

    جاذبه های توریسم روستایی

    مهمترین و اصلی­ترین جاذبه گردشگری روستایی بطور سنتی، خود روستا می باشد.

    عواملی که باعث جذب گردشگران به روستاها می شوند، عبارتند از: شرایط طبیعی و مورفولوژیکی، شیوه زندگی، آداب و رسوم فرهنگی، صنایع دستی و محلی، جاذبه های بکر پیرامونی، حیوانات اهلی و بومی، حیات وحش، گیاهان خاص و کمیاب (گیاهان دارویی)، آثار تاریخی و باستانی، غذاهای محلی و سنتی، فعالیتهای ورزشی (آبی، هوایی، زمینی).

    یکی از جاذبه های مهم روستا معماری بومی و منظر مرموز آن است . از مهمترین عواملی که در شکل گیری منظر و ایجاد جاذبه برای روستاها موثرند، عبارتند از:

    – ترکیب مناسب و هماهنگی منظر سخت ( بخشهای مصنوع مانند خانه ها، کوچه ها و … ) با منظر نرم ( بستر طبیعی و پوشش گیاهی منطقه )

    – هماهنگی و شباهت ساختمانهای روستا که در عین تنوع و تفاوت ، تابلوی موزونی را تصویر می کنند.

    – استفاده از مصالح بوم آورد و قدرت ابتکار سازندگان ابنیه در به کارگیری این مصالح.

    – بافت ارگانیک روستاها و تنوع پرسپکتیو برای عابرین در معابر پیچ در پیچ و گاه شیب دار.

    – استفاده از ابعاد و مقیاس انسانی که در معماری روستایی به بهترین وجه دیده می شود.

    – عدم وجود عنصر بیهوده و لغو در معماری روستایی و استفاده بهینه از هر چیز که در دسترس باشد.

    – وجود تقارن و نظم هندسی در نما و حجم که هم در صحن و هم در نمای ساختمانها حک شده است.

    photo_۲۰۱۵-۰۶-۲۹_۱۹-۳۱-۳۳

    گردشگری روستایی در جهان

    گردشگری پدیده ای است کهن که از دیر باز در جوامع انسانی وجود داشته است و به تدریج طی مراحل مختلف تاریخی به موضوعی فنی، اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی کنونی خود رسیده است. واژه گردشگری به قدمت تمدن می­باشد. بررسی تاریخچه مزبور گویای این است که گردشگری همیشه با تجربه خوشایند همراه نبوده است. مردم متعلق به تمدنهای ماقبل تاریخ با این انگیزه مسافرت می کردند که بتوانند غذا به دست آورند، از خطر دوری جویند یا به مناطقی که دارای آب و هوای مساعدتری است نقل مکان کنند. با افزایش مهارت و کسب فنون، از دوره های بعد انسان با انگیزه تجارت و تبادل کالا مسافرت می کرد.

    شروع بازدید از جوامع روستایی توسط شهروندان سایر مناطق جهان، چندان مشخص نیست و می توان حدس زد که از زمان شکل گیری شهرها و گسترش تمدنهای بشری، انسان به دلیل روابط اقتصادی و اجتماعی به انگیزه های مختلف، همیشه در طول تاریخ، گردشگری را تجربه کرده است.

    در ایران سابقه گذران اوقات فراغت و تفریحات به زمان قاجاریه باز می­گردد که خاص شاهان و طبقه دربار بود. اما در زمان حکومت پهلوی رشد بیشتری یافت. با این وجود شناسایی منابع گردشگری با تاخیر زیادی روبرو شد. اولین اقدام نظام یافته در تهیه فهرست منابع گرشگری ایران، به عنوان بخشی از طرح جامع گردشگری توسط شرکت توریست کانسالت انجام شد و در گزارش فنی تحت عنوان “فهرست منابع موجود جهانگردی، خط مشی، الویت­ها و تسهیلات ” در سال ۱۳۵۳ ارائه گردید.

    گسترش شهرنشینی و مهاجرت روستاییان به نقاط شهری از یک طرف و افزایش درآمد سرانه از سوی دیگر، زمینه های اجتماعی و اقتصادی گردشگری داخلی نیز فراهم گردید. بدین ترتیب گردشگری در مناطق روستایی شکل گرفت و احداث خانه های دوم (ییلاقی) در مناطق خوش آب و هوای روستایی اطراف شهرهای بزرگ، به خصوص پایتخت رونق گرفت. این روند با پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از مدتی توقف، رشد چشمگیری داشت و علاوه بر حومه پایتخت، در حال حاضر دره های دامنه جنوبی البرز از سمنان تا طالقان و شمال استان قزوین را در برگرفته است. دره های شمالی رشته کوه های البرز، مناطق ساحلی دریای خزر در گلستان، مازندران و گیلان، دامنه های کوه های زاگرس در استان اصفهان، اطراف سهند در آذربایجان شرقی، اطراف قلعه شیر کوه در استان یزد و دره های ارتفاعات شمال خراسان، در حوزه توسعه خانه های دوم قرار دارند.

       

    یک پاسخ بگزارید


    Click to Insert Smiley

    SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette